کاهش قیمت تمامشده کالا از مسیر توسعه شبکه ریلی
به گزارش روابط عمومی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، کیوان فخاریزاده، مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی این سازمان با تأکید بر ضرورت کاهش هزینه تمامشده کالا و خدمات از طریق بهینهسازی روشهای حملونقل، گفت: کاهش هزینههای جابجایی کالا یکی از مسیرهای مؤثر کنترل تورم و افزایش بهرهوری اقتصادی کشور است.وی با اشاره به آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۳ افزود: از مجموع بیش از ۶۴۳ میلیون تن بار جابجا شده در کشور، حدود ۶۰۰ میلیون تن از طریق جاده و تنها نزدیک به ۴۰ میلیون تن توسط شبکه ریلی منتقل شده است؛ به بیان دیگر، سهم راهآهن از جابجایی بار تنها حدود ۷ درصد است که در مقایسه با ظرفیتهای موجود رقم اندکی محسوب میشود.فخاریزاده تصریح کرد: اگر جابجایی بار از مسیر شبکه ریلی انجام شود، مزایایی همچون مصرف سوخت کمتر، کاهش ترافیک و آلودگی زیستمحیطی، ایمنی بیشتر، ردیابی آسانتر محمولهها، ظرفیت بالای بارگیری و امکان حمل کالاهای سنگین و حجیم حاصل میشود که در نهایت هزینه حمل و قیمت تمامشده کالاها را کاهش میدهد.وی افزود: با وجود تفاوت اندک میان تعرفه بهرهبرداری از شبکه ریلی و نرخ شاخص تن–کیلومتر در شبکه جادهای، مزیتهای رقابتی حملونقل ریلی بهگونهای است که انتخاب آن، بهویژه برای کالاهای فله و حجیم، از نظر اقتصادی مقرون به صرفهتر بوده و ضریب اطمینان شبکه توزیع کالا را افزایش میدهد.مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی سازمان حمایت همچنین بر لزوم توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی برای افزایش تابآوری اقتصادی و اجتماعی کشور در برابر بحرانهایی مانند جنگ، زلزله و سیل تأکید کرد و افزود: تحقق این هدف نیازمند اقداماتی همچون اولویتبندی سرمایهگذاری و تخصیص بودجه به توسعه خطوط ریلی، افزایش سرعت جابجایی بار از طریق دوخطهسازی مسیرها، احداث خطوط اختصاصی حمل بار، جلب مشارکت صنایع بزرگ و ارائه مشوقهای مالیاتی برای استفاده از حملونقل ریلی است.فخاریزاده در پایان اظهار داشت: انتظار میرود فعالان اقتصادی و صاحبان کالا با عبور از شیوههای سنتی حملونقل و انتخاب روشهای بهینه متناسب با نوع و مسیر کالا، در مدیریت هزینه و کاهش قیمت تمامشده کالاها نقشآفرینی کنند تا دستیابی به شبکه توزیع امن، کارا و پایدار در کشور با سرعت بیشتری محقق شود.